Imagine articol
Descoperă · 29 iun. 2018, 18:23:59

Află cum și de ce apare anxietatea

CE ESTE ANXIETATEA?

Anxietatea este o emoție fundamentală, pe care o întâlnim la oamenii din toate culturile. Poate termenul ne sună puțin străin, dar emoția aceasta ne este cunoscută tuturor, am trăit-o în numeroase situații de viață, încă de la vârste fragede.

Înțelegem prin anxietate o stare accentuată de neliniște, în care așteptăm să se întâmple ceva rău sau simțim că nu ne mai aflăm în siguranță.

CUM ȘI CÂND APARE ANXIETATEA?

Anxietatea poate apărea oricând și poate fi experimentată de oricine. În mod sigur aceasta nu reprezintă o emoție pe care cineva și-ar dori să o experimenteze dar cu toate că poate fi dificil de depășit nu înseamnă că nu o putem gestiona sau că nu putem scăpa de ea.

Anxietatea poate apărea în diferite situații și poate fi experimentată în mod diferit de fiecare persoană. Cineva poate trece printr-o stare de anxietate atunci când se confruntă cu o situație nouă precum prima călătorie cu avionul sau mutarea într-un oraș nou.

Aceste situații pot fi depășite fără probleme de alte persoane dar care la rândul lor se pot confrunta cu anxietatea în alte situații. 

Această stare de neliniște nu se rezumă doar la gândurile și starea noastră mentală ci este simțită în tot corpul. Ne putem simți agitați, ritmul respirației cât și al bătăilor inimii pot crește sau putem simți mușchii incordați. 

Anxietatea apare atunci când simțim că putem fi în pericol, când nu stim cum vor decurge lucrurile sau atunci când credem că este posibil ca ceva rău să ni se întâmple și nu știm (sau credem că nu putem) să oprim acel lucru. 

Putem spune că anxietatea se bazează pe gândurile noastre, pe ceea ce mintea noastră poate dezvolta, nu pe un pericol cu care ne confruntam direct ci mai degrabă pe un pericol cu care ar fi posibil să ne confruntăm într-o anumită situație. 

De exemplu, dacă avem un examen de dat la care știm că ne-am pregătit corespunzător, starea de anxietate poate apărea atunci când începem să ne gândim că este posibil să uitam ceea ce am învățat sau că putem avea un blocaj în timpul examenului sau poate credem că nu vom avea suficient timp pentru a termina examenul respectiv. 

Toate aceste gânduri reprezintă potențiale pericole care pot duce la nepromovarea examenului dar acestea nu reprezintă certitudini, nu putem spune că vom pica acel examen doar din cauză că poate exista șansa de a avea un blocaj.

Deși anxietatea ne poate afecta tot corpul, aceasta pornește din mintea și gândurile noastre iar acest lucru îl putem folosi în avantajul nostru. 

Ne putem educa mintea în așa fel în cât atunci când ne confruntăm cu situații în care credem că există posibilitatea unui pericol să fim pregătiți înainte pentru orice s-ar putea întâmpla, putem evita gândurile care ne induc în starea de anxietatea și să ne asigurăm noi singuri că suntem capabili să trecem peste posibilul pericol. 

De asemenea, atunci când simțim că nu ne putem descurca pe cont propriu într-o situație, putem cere ajutorul cuiva sau putem evita situația respectivă până ne simțim capabili să o înfruntăm sau până găsim ajutorul potrivit.

Pentru a nu lăsa anxietatea să se dezvolte este foarte important să creștem încrederea în propria persoană și să fim conștienți că pericolul pe care credem că este posibil să îl întâmpinăm este posibil să nu fie așa de mare sau chiar să nu existe. 

Este bine, de asemenea, să încercăm întotdeauna să fim pozitivi și să ne concentrăm pe părțile bune ale unei situații. 

De exemplu, decât să ne îngrijorăm că este posibil să avem un blocaj în timpul examenului mai bine ne gândim că după ce terminăm examenul vom avea timp să ieșim cu prietenii sau să facem alte lucruri care ne plac și nu am avut timp sa le facem înainte de examen deoarece eram ocupați cu învățatul. 

De asemenea, pentru a nu lăsa anxietatea să se instaleze este bine să confruntăm sitația care ne provoacă îngrijorările și să descoperim dacă întradevăr avem motive de îngrijorare sau dacă este o situație normală prin care putem trece cu bine. 

Dacă totuși simțim că nimic nu ne poate ajuta este bine să apelăm la un ajutor de specialitate.

Să nu uităm că suntem mai puternici și mai curajoși atunci când suntem puși în situații dificile și că orice pericol pare mai mare înainte să îl confruntăm decât după ce am reușit să îl depășim.

 

Un articol scris de:

Larisa Nedelea

 

Iată și alte articole scrise pe același subiect:

https://teajut.ro/articole/anxietatea-explicata-pe-intelesul-tuturor 

https://teajut.ro/articole/cum-se-poate-trata-anxietatea-prin-mindfulness

https://teajut.ro/articole/ce-este-anxietatea

Autentifică-te pentru a publica un comentariu

Articole Similare