Imagine articol
Descoperă · 20 iun. 2017, 10:13:06

Relația dintre gânduri și emoții

 

De multe ori spunem că nu ne stăpânim emoțiile, că nu reușim să le gestionăm. Împreună vom descoperi că nici măcar nu este nevoie să le stăpânim, este suficient să ne înțelgem modul de gândire, să cunoaștem care sunt schemele noastre de gândire și să le gestionăm pentru că empțiile vor deriva din aceste scheme. Educația rațional emotivă și comportamentală vizează îmbunătățirea stilului de viață prin utilizarea strategiilor cognitive pentru a rezolva problemele emoționale cu care ne confruntăm în rutina zilnică. Asumpția de bază  este că nu evenimentul în sine generează probleme emoționale, ci maniera în care noi percepem și interpretăm acest eveniment.

Psihologul Albert Ellis spune că oamenii au de obicei gânduri iraționale similare. Aceste cogniții sunt expresia a 3 tipuri de gânduri absolutiste: 1)  Eu trebuie să ...; 2) Ceilalți trebuie să ...; 3) Viața / universul / divinitatea trebuie să .... Odată ce aceste cogniții se dezvoltă oamenii își vor exprima emoțiile disfuncționale și, atunci când vor apărea situații stresante, vor apărea și emoții disfuncționale. În majoritatea cazurilor problemele psihice și sănătatea mintală pot fi gestionate și îmbunătățite prin această metodă care urmărește să transforme cerințele absolutiste în preferințe. Nucleul acestei teorii este reprezentat de modelul cognitiv ABC. Ellis, prin modelul ABC, dovedește că o consecință (emoție sau comportament) nu apare niciodată direct din evenimentul activator (A). Influența evenimentului activator asupra consecinței (B) este întotdeauna gestionată de cognițiile (gândurile) acelei persoane (B).

Cognițiile pot fi gânduri raționale sau gânduri iraționale. Gândurile iraționale sunt ilogice, fără sprijin empiric, făcând dificilă realizarea obiectivelor unei persoane. Ellis identifică un set de cogniții pe care el le consideră a fi cauza principală a stresului și nevoia imensă de a fi aprobaț de ceilalți, nevoia de a excela în toate domeniile, pentru a fi considerați valoroași de către noi și de către ceilalți. Acestea pot fi împărțite în 4 tipuri de cogniții disfuncționale: a) gândire absolutistă; B) gândire catastrofică; c) toleranță redusă la frustrare; d) evaluarea globală. Echivalentul rațional pentru aceste cogniții este următorul: a) preferințele b) evaluarea moderată a situației; c) toleranța la frustație d) evaluarea comportamentului și acceptarea eșecului. Nasatisfacerea cerințelor absolutiste conduce la anxietate atunci când eșecul în satisfacerea preferințelor generează disconfort. Disconfortul este o emoție ușor de manevrat, care nu interferează cu procesul de atingere a obiectivelor, anxietatea  pe de altă parte  duce la comportamente precum evitarea, procastinare și absenteism. Disconfortul va duce la tristete atunci cand gandirea catastrofala poate duce la depresie. Toleranța redusă de frustrare este adesea asociată cu furie, comportament violent, agresivitate pe când  toleranța la frustrare generează supărare sau deranj, acestea fiind mult mai ușor de menajat. Evaluarea globală generează emoții precum vinovăția, evaluarea comportamentului poate duce numai la remușcări.

Programele de educație rațional emotivă și comportamentală se concentrează pe înțelegerea cognițiilor iraționale și, cel mai important, cum să le îndepărtăm pentru a dezvolta o gândire ratională cât mai bună. Atunci când identifici un stil de gândire absolutist, irational apelează cu încredere la specialiști și, cu ajutorul lor, caută să flexibilizezi modul de gândire astfel încât emoțiile tale să capete o formă funcțională.

Guluță Vlad George, student la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, UBB

Autentifică-te pentru a publica un comentariu

Articole Similare