Imagine articol
Descoperă · 8 mai 2018, 11:40:16

Știai că inteligența emoțională se poate dezvolta oricând?

INTELIGENȚA POATE FI ANTRENATĂ

De multe ori se poate să fi auzit că doar dacă poți să lucrezi cu numere eşti inteligent, doar dacă faci medicina poţi avea un viitor de succes sau că ești deștept doar dacă rezolvi probleme de logică.

Avem totuşi oportunitatea de a trăi într-o perioadă în care lucrurile sunt în continuă dezvoltare, iar ca urmare, părerea ce vizeaza „criteriile” după care cineva este considerat inteligent începe să se schimbe.

Se vorbeşte de o multitudine de tipuri de inteligență (lingvistică, logico-matematică, spaţială, muzicală, kinestezică, intrapersonală şi interpersonală) iar această abordare este integrativă căci include şi arta şi relaţiile sociale.

Totul porneşte de la creier. Înainte de toate, informaţiile sunt trecute printr-un sistem numit sistem limbic (locul în care sunt interpretate emoţiile), apoi se creează o legătură între partea raţională şi cea emoţională din creier.

Inteligența emoţională este ceva ce poate fi învăţat prin exersare, iar cu cât practicăm acest tip de inteligentă, cu atât legătura dintre raţional şi emoţional este mai strânsă și mai fluidă.

DAR TOTUȘI, CE ESTE INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ?

Inteligenta emoţională este abilitatea de a percepe cu acurateţe, de a putea evalua şi exprima emoţii, de a accesa şi genera emoţii ce sunt uşor înţelese, abilitatea de a înţelege, de a regla şi de a avea cunoştinţe despre acestea.

IQ-ul reprezintă abilitatea de a învăţa lucruri noi, această abilitate nu poate fi învăţată sau modificată substanţial, astfel avem acelaşi IQ pe tot parcursul vieţii. Însă, în ceea ce priveşte inteligența emoţională (IE) lucrurile pot fi modificate și IE poate fi dezvoltată.

În mod natural unii oameni se nasc cu o inteligenţă emoţională mai ridicată decât alții, însă acest fapt nu înseamnă că ceilalți nu pot ajunge la aceași performanță.

Abilităţile cuprinse în inteligenţa emoţională sunt

-conştientizarea propriei emoţii (self-awareness)

- gestionarea propriilor emoții (self-managemant)

- a vedea din perspectiva celuilalt (social awareness)

-gestionarea relațiilor (relationship managemant)

Aceste abilităţi ne ajută să recunoaştem şi să înţelegem emoţiile, primele două referindu-se la propria noastră persoană iar ultimele două la raportarea noastră faţă de alţi oameni.

Sunt recunoscute 6 emoții de bază (surpiza, fericirea, tristețea, dezgustul, furia și frica) din care se desprind mult mai multe subcategorii precum starea de confuzie, sentimentul de speranță, disperarea, dezamăgirea, iritarea sau umilirea, acestea fiind doar cate un exemplu corespondent emoțiilor de bază.

Înțelegerea fiecărei emoții și capcitatea de a le distinge își vor lăsa amprenta asupra relațiilor cu ceilalți și a modului în care percepem anumite comportamente exercitate de cei din jurul nostru.

Inteligența emoțională este o abilitate dinamică pe care o construim pe tot parcursul vieții și care prin practică poate fi dezvoltată, de exemplu:

•observă modul în care reacționezi

•analizează-te în diferite situații și încercă să îți înțelegi manifestările

•încercă să empatizezi cu ceilalți

•asumă-ți ceea ce simți sau modul în care te comporți

•fii atent la modul in care îi afectezi pe ceilalți

 

Un articol scris de

Naomi Hrapșa,

Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, UBB

 

Autentifică-te pentru a publica un comentariu

Articole Similare